ابزارهایی که برای استراتژی شما در زمینه جستجوی ارگانیک اهمیت بالا دارند

ابزارهایی که برای استراتژی شما در زمینه جستجوی ارگانیک اهمیت بالا دارند
ابزار خدمات سئو برای سال ۲۰۱۸
ابزارهایی که برای استراتژی شما در زمینه جستجوی ارگانیک اهمیت بالا دارند

هیچ چیز مثل بروزرسانی ناگهانی الگوریتم‌های گوگل باعث ایجاد نگرانی و درسرگمی در بازاریاب‌ها و ارائه دهندگان خدمات سئو نمی شود؛ شما همه تلاش‌تان را می کنید تا تمام کارها را طبق الگوریتم فعلی پیش ببرید اما ناگهان یک آپدیت جدید منتشر می شود و تمام زحمات شما را به هدر می دهد.
مسلما طبق گفته خود گوگل این تغییرات به صلاح همه است و هر تغییری در الگوریتم‌های گوگل باعث می شود که نتایج جستجو بیشتر با خواسته جستجو کننده‌ها تناسب پیدا کند. اما هنوز هم یکسری ترس و تردید درباره چگونگی ارزیابی وبسایت‌ها توسط گوگل وجود دارد و این که گوگل دقیقا بر چه اساسی تصمیم می گیرد چه سایت‌هایی را برای چه کوئری‌های جستجویی نمایش بدهد.
گفته می شود بعضی ابزارهای خدمات سئو– بعضی رایگان و بعضی غیر رایگان – کمک می کنند وبسایت تان را از دید گوگل ببینید. این ابزارها برای استراتژی شما در زمینه جستجوی ارگانیک حیاتی هستند چون امکان تمرکز بر عناصری از سایتتان که از نظر گوگل اهمیت دارند را فراهم می کنند. در این مقاله ۱۲ مورد از چنین ابزارهایی را بررسی می کنیم که به شما کمک می کنند مثل یک بازاریاب و یک روبات گوگل سایتتان را تحلیل کنید.
ابزارهای نظارت بر سایت
1.    ابزار وبمستری گوگل (Google’s Webmaster Tools)
2.    SEMrush
3.    Website Grader از HubSpot
4.    Check My Links
5.    BuzzStream
6.    ابزارهای شرکت Moz (Moz Pro)
7.    SEO Report Card از شرکت UpCity
8.    Woorank
9.    SEO Spider از Screaming Frog
10.    SEO Audit Tool از شرکت Found
11.    Remove’em
12.    SEO Overview Tool از شرکت Varvy

۱. ابزار وبمستری گوگل (Google’s Webmaster Tools)
هزینه: رایگان
هدف: تحلیل سایت
شاید بهترین راه برای درک این که گوگل سایت شما را چطور می بیند، پرسیدن از خود گوگل باشد. ابزارهای وبمستری گوگل منبع بسیار مفیدی برای افراد مبتدی و تازه کار هستند که پایه‌ها و اصول جستجوی گوگل را کاملا برای آن‌ها توضیح می دهند.
برای مثال، ابزار Fetch as Google این امکان را فراهم کرده که یک URL خاص را از دیدگاه گوگل ببینید که این امر برای عیب یابی سئو سایت ، بسیار مفید و حیاتی است. اطلاعات ارائه شده می تواند به شما کمک کنند صفحه مورد نظر را اصلاح کنید تا به نتایج بهتری دست پیدا کنید و حتی این قابلیت را دارند که کدهای مشکل آفرین را در مواقعی که فکر می کنید سایتتان هک شده، تفکیک کنند.

یکی دیگر از امکانات بسیار مفید Google Webmaster Tool، PageSpeed Insights است. این ابزار خدمات سئو ، کارایی سایت‌های موبایل و دسکتاپ را از نظر سرعت بررسی می کند. با توجه به این که در حال حاضر جستجوهایی که از طریق موبایل انجام می شوند بشدت رو به افزایش هستند، سرعت صفحه برای مشاغلی که تمایل دارند حجم بازدیدشان را حفظ کنند، بسیار مهم است.
طبق اعلام Google Developers: ” PageSpeed Insights ارزیابی می کند که یک صفحه خاص چقدر از توصیه‌های مفید در زمینه کارایی و بهبود سرعت صفحات پیروی می کند و یک امتیاز از ۱ تا ۱۰۰ محاسبه می کند که سقف عملکرد سایت‌ها را تخمین می زند.” امتیاز ۸۰ یا بیشتر خوب، ۶۰ تا ۷۹ متوسط و ۰ تا ۵۹ کم است.
۲SEMrush .
هزینه: رایگان
هدف: تحقیق راجع به کلمات کلیدی
SEMrush یک داشبورد فوق العاده است که کارایی دامنه‌ها را به صورت کلی و همچنین برای تک تک صفحات نشان می دهد. این وبسایت چند ابزار مفید برای خدمات سئو دارد که یکی از آن‌ها SEO toolkit است.که به شما امکان بررسی یک صفحه از سایت را می دهد تا متوجه شوید برای چه کلمات کلیدی رتبه گرفته‌اید، رتبه صفحه برای آن کلمه کلیدی خاص چقدر است، حجم جستجوی ماهیانه آن کلمه کلیدی چقدر است و غیره.
سایر قسمت‌های SEO toolkit امکان مقایسه عملکرد صفحه سایتتان با رقبا، تحلیل بک لینک‌های سایر سایت‌ها به سایت خودتان (که به نام لینک بیلدینگ هم شناخته می شود)، کلمات کلیدی مناسب تحقیق و فرصت‌های مناسب برای سئوی درون صفحه ای را فراهم می کند.
۳ Website Grader . از HubSpot
هزینه: رایگان
هدف: تحلیل سایت
در سال ۲۰۰۷، HubSpot ابزاری به نام Website Grader را عرضه کرد که به مشاغل امکان شناسایی فرصت‌های موجود برای بهینه سازی موتورهای جستجو را می داد. از آنجا که از آن زمان تا به امروز چیزهای زیادی دستخوش تغییر شده اند، این کمپانی یک نسخه جدید و پیشرفته تر از این ابزار خدمات سئو را ارائه کرده است.
Website Grader یک ابزار خدمات سئو آنلاین است که گزارش‌هایی ویژه بر اساس معیارهای کلیدی زیر تولید می کند:
•    کارایی (یا عملکرد): این ابزار اندازه صفحات سایت، درخواست‌ها، سرعت و سایر معیارهای سئوی مشابه را ارزیابی می کند.
•    خوانایی برای موبایل: این ابزار بررسی می کند که آیا وبسایت شما از نظر ریسپانسیو بودن و تنظیمات viewport اصطلاحاً mobile-friendly است یا خیر.
•    سئو: این ابزار تعیین می کند که آیا پیدا کردن وبسایت شما – توسط انسان و روبات‌ها – آسان است یا خیر. در این ارزیابی فاکتورهایی مثل عنوان صفحات و توضیحات متا در نظر گرفته می شود.
•    امنیت: این ابزار فاکتورهایی مثل گواهی SSL را بررسی می کند و به عنوان ابزاری عمل می کند که به بازدیدکنندگان وبسایت شما ثابت می کند که وبسایتتان معتبر و موثق است و برای ارسال اطلاعات تماس می توان به آن اعتماد کرد.
تنها مواردی که برای این کار لازم است URL وبسایتتان و یک ایمیل آدرس برای شروع این فرایند است. فقط کافیست اطلاعات درخواستی را وارد کنید تا در عرض چند ثانیه یک امتیاز (از ۱ تا ۱۰۰) همراه با گزارشی دقیق به شما عرضه شود.
HubSpot به غیر از Website Grader چندین ابزار خدمات سئو ی غیررایگان دیگر هم دارد که به شما کمک می کنند تا تلاشهایتان را هدفمندتر کنید.
برای مثال، اپلیکیشن HubSpot Blogging App به کاربران پیشنهادات مفیدی در زمینه سئو ارائه می دهد. این اطلاعات برای تمام تولید کنندگان محتوا با هر سطح مهارتی مفید هستند. مشتریان وبسایت HubSpot به اپلیکیشن‌ها و ابزارهایی مثل Page Performance App، Sources Report و Keyword App دسترسی دارند.
پتلفرم بازاریابی HubSpot (HubSpot Marketing Platform) ابزارهای مفیدی برای تحقیق درباره کلمات کلیدی، ارزیابی عملکرد آن‌ها، ارزیابی رشد جستجوی ارگانیک و عیب یابی صفحاتی که کاملا بهینه سازی نشده اند ارائه می دهد.
۴ Check My Links .
هزینه: رایگان
هدف: بهینه سازی لینک‌ها
برای کسب اطمینان از این که لینک‌های یک صفحه از سایت – چه داخلی یا خارجی – عملکرد خوبی دارند، از Check My Links استفاده کنید.
قسمت بررسی لینک‌های شکسته (broken-link) به ویراستارها یا ناشرین محتوا کمک می کند تا قبل از انتشار یک صفحه اصلاحات لازم را در آن انجام دهند. برای مثال سایتی مثل ویکی پدیا را در نظر بگیرید. صفحه مربوط به اصطلاح “marketing” در ویکی پدیا، حاوی ۷۱۱ لینک مختلف است Check My    Links نه فقط در عرض چند ثانیه قادر به شناسایی این رقم است، بلکه ۷ لینک شکسته را پیدا و‌هایلایت کرده است. این ابزار تمام لینک‌های خوب را به رنگ سبز و لینک‌های شکسته را به رنگ قرمز مشخص کرده و با این کار پیدا کردن آن‌هایی که در حال حاضر کار نمی کنند یا فعال نیستند را ساده تر کرده است.
۵ BuzzStream .
هزینه: رایگان، دوره آزمایشی ۱۴ روزه، هزینه بعد از این دوره رایگان ۲۴ دلار در ماه است
هدف: لینک بیلدینگ
احتمالا BuzzStream ارزانترین راه مدیریت تماس‌ها با افرادی است که می توانند لینک‌هایی جاذبه ای (inbound) به سایتتان ارائه دهند.
هر چند وجود بک لینک به سایتتان برای دریافت رتبه‌های برتر در گوگل حیاتی است، اما ممکن است تماس‌هایی که شما حین ایجاد لینک برقرار می کنید، تماس‌هایی سرد (cold calling) به نظر برسند. BuzzStream جستجوی افراد مناسب برای برقراری ارتباط را راحت تر می کند و متن‌های مفیدی برای ایمیل ارائه می دهد و امکان ارزیابی و نظارت بر این که چه کسانی تقاضای لینک شما را پذیرفته اند، فراهم می کند.
BuzzStream به شما کمک می کند تا کاندیدهای مناسب برای برقراری تماس را بر اساس صنعتی که در آن فعالیت دارند و تعاملاتشان در شبکه‌های اجتماعی شناسایی کنید – با این اطلاعات می توانید بخوبی متوجه شوید که چه افرادی به تقاضای شما برای بک لینک پاسخ می دهند و در نتیجه باعث بهبود رتبه شما در گوگل می شوند.
۶. ابزارهای خدمات سئو شرکت Moz (Moz Pro)
هزینه: رایگان، دوره آزمایشی ۳۰ روزه، هزینه بعد از اتمام دوره رایگان ۹۹ دلار در ماه
هدف: تحلیل سایت
عضویت در Moz Pro مثل یک ابزار کاربردی همه منظوره برای بهبود رتبه کسب و کارتان در نتایج جستجو است. مجموعه ابزارهای تحقیقاتی Moz منابع مورد نیازی که مشترکین جهت شناسایی فرصت‌های سئو، ارزیابی میزان رشد، گزارش‌های ایجاد لینک و بهینه سازی کلی تلاش‌هایشان نیاز دارند، فراهم می کنند.
برای مثال ابزار Crawl Test از خزشگر وب شرکت Moz، یعنی RogerBot برای تحلیل از حدود ۳ هزار لینک در یک URL خاص استفاده می کند. بعد از تکمیل این تحلیل‌ها، گزارشی از طریق ایمیل برای کاربر ارسال می شود که جزئیات مربوط به هر صفحه که سایت به آن لینک داده را مشخص می کند.
این توضیحات برای مواقعی که به دنبال بررسی فاکتورهای crawlability قابلیت پایش یا کرول سایت مثل محتوای تکراری و تغییر مسیر کاربر (redirect) که در عملکرد سئوی سایت موثر هستند، باشید، بسیار مفید است.
۷ SEO Report Card. از شرکت UpCity
هزینه: رایگان
هدف: سهم صدا
SEO Report Card از شرکت UpCity امکان تحلیل وبسایتتان در مقایسه با رقبا را فراهم می کند.
خدمات سئو SEO Report Card در ازای ارائه اطلاعات تماستان، گزارشی را ارائه می دهد که موارد زیر را پوشش می دهند:
•    تحلیل رتبه: تصویری از رتبه شما در گوگل، یاهو و بینگ. رتبه شما بر اساس کلمه کلیدی اصلی که هنگام انتخاب اطلاعات برای گزارش‌گیری تعیین می کنید، مشخص می شود.
•    لینک بیلدینگ: بررسی کامل تعداد وبسایت‌هایی که به سایت شما لینک داده اند.
•    تحلیل درون سایتی: بررسی این که در بکارگیری کلمه کلیدی اصلی در کل وبسایت خودتان چقدر موفق بوده اید.
•    دسترس پذیری وبسایت: این بخش بر زمان بارگذاری و راحتی دسترس پذیری سایت شما برای خزشگرها تمرکز دارد.
•    معیارهای اعتماد: بررسی اجمالی سطح اعتماد یا اعتبار سایتتان.
•    ایندکس فعلی: نشان دهنده این که چه تعداد از صفحات سایت شما ایندکس شده اند.
۸ Woorank.
هزینه: رایگان، دوره آزمایشی ۱۴ روزه، بعد از دوره رایگان هزینه ۴۹ دلار در ماه برای سطح Pro و ۱۴۹ دلار در ماه برای طرح پرمیوم
هدف: تحلیل سایت
بررسی عمیق وبسایت توسط Woorank به بازاریاب‌ها کمک می کند تا فرصت‌های موجود برای بهینه سازی و پیشرفت را مشخص کنند. در این تحلیل عملکرد اقدامات فعلی در زمینه سئو ، شبکه‌های اجتماعی ، کاربرد پذیری و غیره مد نظر قرار می گیرد.
هر گزارش این خدمات سئو به ۸ قسمت تقسیم می شود:
•    Marketing Checklist چک لیست بازاریابی
•    SEO سئو
•    Mobile موبایل
•    Usability قابلیت استفاده
•    Technologies تکنولوژی‌ها
•    Social شبکه‌های اجتماعی
•    Local محلی
•    Visitors بازدیدکنندگان
با توجه به این که این ابزار بیش از ۷۰ معیار مختلف را مد نظر قرار می دهد، تمام فرصت‌های موجود برای بهینه سازی و پیشرفت را تحت پوشش قرار می دهد.
Woorankبه عنوان یک امتیاز ویژه دانلود این بررسی‌ها را به صورت یک فایل PDF میسر کرده است که این کار باعث می شود بررسی این اطلاعات بسیار ساده تر شود.
۹ SEO Spider. از Screaming Frog
هزینه: نسخه LITE رایگان است ، همراه با یکسری محدودیت و هزینه نسخه پرداختی ۱۶۰ دلار در ماه است.
هدف: طراحی سایت
Screaming Frog SEO Spider  یکی از بهترین ابزارهای خدمات سئو برای بازاریاب‌های موتورهای جستجو است. این برنامه که برای بررسی سئو سایت طراحی شده، وبسایت تعیین شده را کرول می کند و URL را بررسی می کند تا مشکلات سئوی آن‌ را مشخص کند. این برنامه باعث می شود که این فرایند زمانبر (بخصوص برای سایت‌های بزرگ) ساده و سریع‌تر شود. ارزیابی این URLها به صورت دستی ممکن است روزها یا ساعت‌ها زمان ببرد.
بررسی دقیق تر عملکرد این ابزار:
عملکرد این برنامه نسبتا ساده و قابل درک است و تب‌های مختلف آن را می توان به راحتی مرور کرد. بعلاوه می توانید هر قسمت مورد نظر از داده‌ها را برای بررسی بیشتر وارد برنامه اکسل کنید. فرض کنیم که از Optify، Moz یا RavenSEO برای نظارت بر لینک‌ها یا رتبه خودتان برای کلمات کلیدی خاصی استفاده می کنید. می توانید به راحتی یک فایل .csv از صفحه گسترده خودتان ایجاد کنید، تنظیمات لازم را برای قالب بندی داده‌ها انجام دهید و آن را به این ابزار آپلود کنید.
۱۰  SEO Audit Tool. از شرکت Found
هزینه: رایگان
هدف: تحلیل سایت
مسلما شما هم تمایل دارید که در صفحه نتایج جستجو نسبت به تمام رقبا رتبه بهتری داشته باشید.
SEO Audit Tool از Found از جمله ابزارهای خدمات سئو ساده و کارآمد برای بازاریاب‌هایی است که به دنبال شناسایی (و رفع) خطاهای متداول در سئوی سایت هستند.
فقط کافیست URL وبسایت خودتان را وارد کنید تا این ابزار فورا سئوی وبسایتتان را ممیزی کند. ابزار SEO Audit Tool متشکل از سه قسمت کلی است:
•    مشکلات فنی: این مورد درباره فاکتورهایی مثل کانونیکال  کردن دامنه و سایت مپ XML گزارش می دهد.
•    مشکلات محتوا: این مورد بر فاکتورهای تاثیرگذاری مثل کلمات کلیدی و متادیتا تمرکز دارد.
•    تحلیل لینک‌های بیرونی: هدف این مورد ارزیابی کیفیت و کمیت لینک‌های بیرونی است.
مثل Woorank در این ابزار هم وقتی گزارشی را ایجاد می کنید، می توانید نتیجه را به صورت یک فایل PDF دانلود کنید و به راحتی با سایر همکاران و اعضای سازمان به اشتراک بگذارید.
۱۱ Remove’em.
هزینه: ۲۴۹ دلار به ازای هر دامنه یا انتخاب یک طرح اشتراک که با هزینه ۹۹ دلار در ماه شروع می شود
هدف: لینک بیلدینگ
ممکن است شما هم تا بحال لینک خریده باشید یا یک کامنت مشابه با پیام و لینکی یکسان را به صورت اسپم در وبلاگ‌های مختلف درج کرده باشید. اما چنین اقداماتی از دیدگاه گوگل پسندیده نیستند. لینک‌های مصنوعی یا غیرطبیعی این پتانسیل را دارند که آسیب شدیدی به رتبه شما در نتایج جستجو وارد کنند. برای حذف چنین لینک‌هایی می توانید از ابزار Remove’em استفاده کنید.
این ابزار مفید پروفایل بک لینک شما را اسکن می کند و لیستی از اطلاعات تماس را برای لینک‌ها و دامنه‌هایی که باید حذف شوند، مشخص می کند. همچنین این ابزار امکان استخراج لیست را فراهم می کند تا در صورت تمایل موارد نامناسب را با استفاده از ابزارهای گوگل غیرفعال کنید. (اساسا این ابزار به گوگل اعلام می کند که هنگام کرول کردن سایت به این لینک‌ها توجه نکند.(
۱۲ SEO Overview Tool. از شرکت Varvy
هزینه: رایگان
هدف: تحلیل سایت
این ابزار ممیزی و خدمات سئو ، اطلاعاتی را در زمینه قدرت دامنه، لینک‌ها، سئوی تصاویر، اشاره به نام وبسایت در شبکه‌های اجتماعی، سئوی فنی درون صفحه ای، سرعت صفحه و غیره فراهم می کند. این گزارش جامع در عرض کمتر از یک دقیقه ایجاد می شود و دیدگاه عمیقی درباره جنبه‌های مختلف عملکرد سایتتان فراهم می کند. این ابزار برای تعیین میزان وخامت مشکلات احتمالی از تیک‌های سبزرنگ، Xهای قرمز رنگ و علامت تعجب زرد رنگ استفاده می کند.
یکی از امکانات جالب توجه این ابزار بررسی دقیق تصاویر سایت است:
این قسمت از گزارش بر قدرت تصاویر سایت تمرکز دارد و برای تعیین میزان قدرت آن‌ها متن جایگزین را تحلیل می کند. اگر از کلمات زیادی استفاده می کنید، متن جایگزین را فراموش کردید یا این متن ضعیف به نظر برسد، این ابزار تغییرات مورد نیاز را جهت اصلاح این مسائل به شما اعلام می کند.
نهایتا
هیچ کس از پشت پرده گوگل خبر ندارد و شما هم نمی توانید تمام اطلاعاتی که گوگل از وبسایت شما دارد (یا ندارد) را مشخص کنید. با استفاده از توصیه‌های مفید درباره سئو سایت و بهره گیری از ابزارهای مفید خدمات سئو ، شبیه آنهایی که در این مطلب ارائه شدند، می توانید احتمال نمایش داده شدن سایت خودتان در پاسخ به کوئری‌های مرتبط را به میزان زیادی افزایش دهید.
تعریف واژگان:
1.    هر نوع برخورد یا تماسی که برای بار اول، با کسانی برقرار می‌شود که هیچ پیش‌زمینه آشنایی بین‌شان وجود ندارد، “تماس سرد” نامیده می‌شود.
2.    درصدی از همه‌ی گفتگوها و محتوای آنلاین در مورد شرکت شما در مقایسه با رقبایتان، سهم صدا نامیده می‌شود.
3.    محدودیت‌های هزینه عبارتند از: برای هر وبسایت فقط می توانید ۵۰۰ URL را اسکن کنید و به تمام گزینه‌های موجود برای پیکربندی و تنظیمات سورس کد دسترسی کاملی ندارید. برای حذف این محدودیت‌ها کاربر می تواند مجوز ۱۲ ماهه را با هزینه تقریبا ۱۶۰ دلار در ماه تهیه کند.
4.    تگ کانونیکال (Canonical tag) روشی برای اعلام به موتورهای جستجوست مبنی بر اینکه یک URL، کپی از یک صفحه اصلی دیگر است.



نظرات

ارسال نظر

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد، فیلد های اجباری با علامت * مشخص شده اند.